Fietsverlichting

Van LED tot dynamo
Iedere fiets moet wettelijk met een deugdelijke verlichting zijn uitgerust. Dit komt niet alleen uw eigen veiligheid ten goede, ook voor andere weggebruikers maakt u de situatie een stuk veiliger. Wanneer u een nieuwe fiets aanschaft, zullen onze vakmensen er altijd zorg voor dragen dat de fiets over de juiste en goedwerkende verlichting beschikt. Heeft u al een oudere fiets en bent u op zoek naar nieuwe of betere lampen voor op uw fiets, dan kan het zijn dat u door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten lampen met allemaal hun bijzondere eigenschappen.

Bestel hier uw fietsverlichting

Soorten licht
De meeste verlichting is tegenwoordig voorzien van LED (Light Emitting Diode). Deze lichtbron is energiezuinig en gaat lang mee. In de conventionele fietsverlichting, meestal aangedreven door de ouderwetse dynamo, zitten vaak nog gloeilampjes. Een draadje in deze lamp wordt letterlijk witheet door de stroom en gaat gloeien. Deze kan echter ook doorbranden. Naast de LED- en gloeilampen zijn er ook nog halogeen lampen en Xenon verlichting. Halogeen werkt hetzelfde als de gloeilamp, maar wordt veel heter en levert licht met een hogere lichttemperatuur, oftewel witter licht. De Xenon verlichting zult u op fietsen minder snel tegenkomen. In een dergelijke lamp zit edelgas dat het verbranden van de gloeidraad tegengaat. Zowel de Xenon-, als de halogeenlamp geven fel licht en zorgen voor een uitstekend zicht. De lichtdiffusie is bij deze lampen een stuk minder dan bij de conventionele gloeilamp.

Zien of gezien worden
Globaal gezien zijn er twee soorten fietsverlichting. Er zijn lampen waarmee u gezien wordt en lampen waarmee u zelf ook wat kunt zien. Rijdt u voornamelijk door de stad en langs goed verlichte straten, dan heeft u waarschijnlijk genoeg aan een lamp waarmee u goed gezien wordt. Rijdt u (ook) vaak over donkere paden en langs afgelegen straten dan kunt u beter op zoek gaan naar een lamp waarbij u zelf ook meer zicht heeft op de weg en de situatie. Deze modellen zijn vaak voorzien van een accu en hebben vaak een hogere lichtopbrengst dan de gemiddelde lamp (ca 300-500 Lumen*). Wanneer u in het donker wilt gaan mountainbiken is er ook verlichting verkrijgbaar die u kunt monteren op uw helm. Doordat deze optie uw kijkrichting volgt, heeft u nog beter zicht en kunt u goed zien of er obstakels op de weg liggen

Vroeger donker
Nightrides op de mountainbike worden steeds populairder in Nederland. Als u dit ook wilt gaan proberen dan is het belangrijk om goede fietsverlichting aan te schaffen. 


De helderheid van de lichtopbrengst wordt door de meeste fabrikanten weergegeven in Lumen (lm). Dit staat voor de totale waarde voor de lichtstroom die in alle richtingen wordt uitgestraald. De internationaal afgesproken lichteenheid is Candela (cd). Deze sterkte geeft aan hoeveel licht zich bevindt in ieder stukje van de lichtbundel. Eén candela komt ongeveer overeen met de lichtsterkte van een kaars of simpele zaklamp. De laatste en beste manier om de opbrengst te beoordelen is Lux (lx). Dit is de eenheid die de sterkte aangeeft voortgebracht door 1 candela op een oppervlak loodrecht op de lichtstralen op een afstand van 1 meter van de bron.
Lux is voor donkere of nachtelijke ritten de belangrijkste waarde. Als u van plan bent om ritten te gaan rijden in het donker dan is een lamp met minimaal 2500 Lux (op 1 m) aan te raden. Als u vaak ’s avonds in de bossen rijdt of meedoet aan nachtelijke ritjes dan loont het om verlichting te kopen met een lichtopbrengst van boven 10.000 Lux.

Dynamo
De conventionele dynamo zit vast aan de voorvork, aan het frame bij het voorwiel, of in sommige gevallen het achterwiel. Door de dynamo naar beneden te drukken klemt het wieltje zich aan de bovenkant tegen het wiel aan. Tijdens het fietsen draait het wieltje en wekt de dynamo stroom op naar het voor- en achterlicht. Via het frame gaat de stroom weer terug naar de dynamo. Fietsverlichting met een dynamo heeft enkele voordelen: Uiteraard zijn er ook nadelen:
Naafdynamo
De naafdynamo is de opvolger van de ouderwetse dynamo en werkt vrijwel hetzelfde, behalve dat deze in de as van het voorwiel is gemonteerd. Deze naafdynamo draait altijd tijdens het fietsen maar is zo licht en geluidloos dat u dit niet zult merken. Ook regen en sneeuw zullen geen invloed hebben op de werking van de naafdynamo. Uiteraard heeft ook de naafdynamo voor- en nadelen die we graag met u bespreken. Allereerst de voordelen: De nadelen:
Batterijverlichting
Er is ook fietsverlichting die op batterijen werkt. Er bestaan modellen met een aan/uit schakelaar en geheel automatisch inschakelende types. Er zijn uitvoeringen voor vaste montage en afneembare modellen. Ook zijn er lampjes die op de kleding of de helm bevestigd kunnen worden. En net als de reeds hiervoor genoemde verlichtingsmogelijkheden kent ook deze variant voor- en nadelen. Allereerst de voordelen: De nadelen:
USB-oplaadbare verlichting
Het allernieuwste is de USB-oplaadbare verlichting waar geen dynamo of batterijen meer aan te pas komen. Deze laadt u gemakkelijk op middels een usb-kabel. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende sterktes, u kiest de juiste sterkte die bij u past.
Bekijk dus goed in welke omstandigheden en situaties u rijdt en kies de lamp die daar het beste bij aansluit. Houdt daarnaast altijd rekening met de wetten en regels rondom fietslampen om te voorkomen dat u een bekeuring op de mat zult vinden.