Soorten buitenbanden

Verschillende soorten buitenbanden

Welke band heeft u nodig? Dit is voor elk type fiets verschillend. Voor elke soort fiets is er een geschikte band, ieder met een specifieke eigenschap; bij stadsfietsen is bijvoorbeeld een anti-lek laag heel belangrijk, bij e-bikes de grip en bij racefietsen een lage rolweerstand.
 

Bestel hier uw buitenband

Banden voor stads- & toerfietsen

Elke band heeft zijn specifieke eigenschappen. Welke vindt u het belangrijkst? Grip, lage rolweerstand, lekbestendigheid of duurzaamheid? Dat hangt ook af van het type fiets en het soort terrein waar u het meeste op rijdt. Een stadsfiets wordt gebruikt voor korte- middellange ritten over verharde wegen. Zo’n type band kenmerkt zich vaak door goede grip en  lekbestendigheid. Dit is weer anders als u een toerfietser bent en vaker over bospaden of zandweggetjes fietst. In zo’n situatie wilt u juist uitzonderlijk goede grip, lage rolweerstand en comfort.


Banden voor e-bikes

Een e-bike is zwaarder dan een stadsfiets en er worden meer kilometers op gefietst bij hogere snelheden. Hierdoor zijn er sterke banden met veel grip nodig om veilig te kunnen fietsen. Met een e-bike rij je ook veel harder door de bochten. Kies bij e-bikes met de aandrijving in het voorwiel voor een band met meer grip om de kans op wegglijden in bochten te verkleinen.
Vanwege de zwaardere belasting is slijtage en de kans op lekrijden hoger bij een e-bike. Als u dan een lekke band heeft, is lopen met de fiets een hele opgave. Zeker bij e-bikes met de motor in het achterwiel is het verwisselen van de achterband minder makkelijk dan bij een stadsfiets. Het is dus fijner om een lekke band te voorkomen. Kies daarom voor een e-bike band met een dikke anti-leklaag.


Banden voor lifestyle fietsen

Lifestyle fietsen hebben grote, brede banden. Die geven niet alleen een robuuste en stoere look aan de fiets, ze bieden ook goede grip en hebben een verrassend lage rolweerstand. Fietsen met dit soort banden - zoals transportfietsen -  worden vaak gebruikt voor (korte-) dagelijkse ritten. Net als bij een stadsfiets is de duurzaamheid en lekbestendigheid van de band het belangrijkste. Zeker bij dit soort fietsen is het verstandig om de banden regelmatig op te pompen. Zo blijft u soepel en licht trappen én het voorkomt slijtagescheurtjes, waardoor de band langer mee gaat.


Banden voor MTB- en race

Een MTB-band is breder en heeft een speciaal profiel om zo meer grip te hebben op onverharde wegen. Deze zijn comfortabeler dan smalle banden. Brede banden veren beter, de schokken worden meer opgevangen en dit bespaart ook weer energie. Bij een racefietsband gaat het om snelheid, met zo min mogelijk rol- en luchtweerstand. Dit zijn smalle banden, met weinig profiel. Zo is de wendbaarheid groter en kan er goed worden versneld.

Afhankelijk van de ondergrond,  – de weg of ruig terrein – of een combinatie van deze, zijn er banden met verschillende eigenschappen en profielen. Zo zijn er draadbanden, vouwbanden, tubes, tubeless en tubeless ready banden.


Draad- of vouwband
De meeste mountainbikers en racefietsers rijden op een draad- of vouwband. Het verschil is nauwelijks te zien met het oog en er wordt gewoon een binnenband gebruikt. Bij een draadband wordt een staaldraad in de rand (bandhiel) van de band verwerkt, daar waar de band op de velg ligt.  Zo’n band is stugger en het kost vaak meer moeite om deze op de velg te leggen. Een vouwband maakt gebruik van kevlar vezels. Zo kan de band compact worden meegenomen en scheelt het gewicht.


Profiel
De noppen, het materiaal en de luchtdruk van een band bepalen de rijeigenschappen. Voor elk type terrein of discipline (Cross country, All-Mountain, Endurance of Downhill)  is er een band ontwikkeld die het best past bij uw discipline.


Tubes
Bij tubes (of tubular) is de binnenband direct in de buitenband genaaid. Vervolgens wordt de band op een speciale velg geplakt. Dit wordt gebruikt door racefietsers. Een duidelijk voordeel van de tube is het gedrag bij lekrijden. Zelfs bij een lekke band blijft hij om de velg zitten. De wielrenner kan veilig uitrollen tot de materiaalwagen aanwezig is.


Tubeless of tubeless ready
Bij een tubeless band is geen binnenband nodig. Wel zijn hiervoor luchtdichte velgen vereist. Tubeless banden bieden duidelijke voordelen bij snelheid, comfort, grip en lekbestendigheid. Het voorkomt veel onnodige wrijving tussen band en binnenband. Hierdoor is de rolweerstand nog lager dan die van superlichte wedstrijdbanden. Een plotseling verlies van lucht door een binnenband die klapt of een ventielafscheuring is uitgesloten. Daarnaast functioneren tubeless systemen heel goed in combinatie met een vloeibare lekbescherming. Een lek wordt dan binnen een tiende van een seconde weer afgedicht. Tubeless Ready banden zijn geen tubeless banden. Ze kunnen met behulp van een vloeibare lekbescherming in een speciaal proces naar tubeless banden omgebouwd worden.